SMO zet zich in voor de emancipatie van moslims in de Nederlandse samenleving middels maatschappelijke inzet en wederzijdse verbinding.
Met een klein maar hecht team zetten wij onze maatschappelijke projecten op onder de inspirerende leiding van Mohamed Laziz.
Daarnaast zijn er vanuit de meer dan zeventig organisaties die bij ons aangesloten zijn vele vrijwilligers actief zonder wie wij niet kunnen. Onze vrijwilligers ondersteunen in projecten, ze zijn maatjes voor eenzame ouderen, ze begeleiden activiteiten en nemen vele andere taken op zich.
En wat jullie aan goeds doen: voorwaar, Allah is daarover Alwetend.”
Soera al-Baqarah, 2:215
Er zijn vele manieren waarop je ons kan helpen bij onze maatschappelijke projecten, zoals het ondersteunen van mensen die zich in een kwetsbare positie bevinden.
Vrienden van SPIOR
Word een vriend van SPIOR en doneer ter ondersteuning van onze maatschappelijke projecten.
Helpen
Word een vaste vrijwilliger.
SPIOR crew
Sluit aan bij de crew om te helpen bij eenmalige grote en/of lastminute acties.
U kunt contact opnemen met één van onze aangesloten organisaties of een bericht aan ons sturen via ons contactformulier.
Klachtenprocedure en protocol vertrouwenspersoon medewerkers, vrijwilligers
Naast een klachtenprocedure is er binnen SPIOR een vertrouwenspersoon aangesteld waar medewerkers en vrijwilligers terecht kunnen voor meldingen over ongewenst gedrag zoals:
- agressie en geweld
- seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten
- pesten
- discriminatie
Bij ongewenst gedrag gaat het om de aantasting van de persoonlijke integriteit. Het gaat er bij ongewenst gedrag om dat het gedrag door de persoon als ongewenst wordt beschouwd en dat dit gedrag, naar objectieve maatstaven die in de maatschappij van toepassing zijn, als ongewenst wordt beschouwd.
Deze procedure is dus vooral gericht op onheuse bejegening.
De rol van een vertrouwenspersoon is onafhankelijk en garandeert absolute vertrouwelijkheid. De vertrouwenspersoon onderneemt alleen iets als de aangever dat zelf wil en biedt opvang. De vertrouwenspersoon bekijkt alle opties met de aangever en inventariseert alle gevolgen van de mogelijkheden.
SPIOR kent een klachtenreglement voor zowel klanten als vrijwilligers. Dit reglement is voor een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen van een klant over de wijze waarop diensten aangeboden zijn door SPIOR of door een bij SPIOR werkbare persoon of personen (ook vrijwilligers). Het ongenoegen kan betrekking hebben op de diensten zelf en/of beslissingen op het nalaten daarvan ten aanzien van de klant/vrijwilliger van de organisatie. Daarmee is in de meeste gevallen afdoende afgedekt waar mensen terecht kunnen met hun klachten.
Taken vertrouwenspersoon
De taken van een vertrouwenspersoon bestaan onder andere uit:
- Het verzorgen van eerste opvang van werknemers/vrijwilligers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben.
- Vaststellen of de melding past binnen het protocol vertrouwenspersoon.
- Het ondersteunen en adviseren van werknemers/vrijwilligers.
- Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
- Het slachtoffer informeren en adviseren over de verschillende alternatieve oplossingsmogelijkheden, over de consequenties ervan en over de mogelijkheden (en eventuele beperkingen) daarvan.
- Het desgewenst begeleiden, als de werknemer/vrijwilliger de zaak aan de orde wil stellen bij een officiële commissie of leiding van de stichting.
- Het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties.
- Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
- Het adviseren en ondersteunen van bestuur, directie en medewerkers bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
- Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag waarvan eenmaal per kwartaal schriftelijk verslag uitgebracht wordt aan de directie en het bestuur.
Een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers en vrijwilligers. Er is een geheimhoudingsplicht.
Bevoegdheden vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon heeft de volgende bevoegdheden:
- Het recht tot bemiddelen tussen aangever en aangeklaagde en het inwinnen van informatie bij overige betrokkenen.
- Het op eigen initiatief raadplegen van interne/externe deskundigen.
- Het geven van voorlichting aan medewerkers en vrijwilligers over de functie van vertrouwenspersoon.
- Het begeleiden van de aangever bij de melding.
- Het begeleiden van de aangever bij het inschakelen van een hulpverleningsinstantie.
- Zorgen voor nazorg.
Procedure
- Een medewerker of vrijwilliger die geconfronteerd wordt met seksuele intimidatie, ongewenste intimiteiten, agressie en/of geweld, pesten of discriminatie kan bij de vertrouwenspersoon een melding indienen, bij voorkeur schriftelijk.
- Een melding kan zowel mondeling als schriftelijk worden ingebracht. Van een mondelinge melding wordt een verslag gemaakt dat wordt ondertekend door de aangever en door de vertrouwenspersoon. De aangever krijgt een afschrift van dit verslag. De vertrouwenspersoon adviseert en overlegt met de aangever of de procedure moet worden voortgezet. Anonieme meldingen worden niet in behandeling genomen.
- Vertrouwenspersoon stelt het bestuur en de directie in kennis van het feit dat hij een melding onderzoekt. Indien de melding de directie betreft, stelt de vertrouwenspersoon het bestuur in kennis.
- De vertrouwenspersoon onderzoekt de melding door aangever en aangeklaagde buiten elkaars aanwezigheid te horen. Dit horen geschiedt uiterlijk binnen twee weken nadat de melding ingediend is.
- Indien de aangeklaagde weigert te worden gehoord zal de vertrouwenspersoon per aangetekende brief betrokkene uitnodigen alsnog schriftelijk of mondeling te reageren. Voldoet de aangeklaagde niet aan dit verzoek dan wordt de weigering in de procedure opgenomen.
- Indien noodzakelijk kan de vertrouwenspersoon, met inachtneming van de grootst mogelijke zorgvuldigheid, andere personen die bij de kwestie betrokken zijn, horen.
- Van een strafbaar feit wordt de directie onmiddellijk op de hoogte gesteld.
- De vertrouwenspersoon rapporteert zijn bevindingen en geeft aan of de melding gegrond of ongegrond is gebleken. Aangever en aangeklaagde ontvangen een afschrift van het rapport.
- De vertrouwenspersoon stuurt het rapport vergezeld van een advies over eventuele maatregelen naar het bestuur via de directie.
- Indien aangever tijdens de procedure de melding intrekt, wordt dit door de aangever, bij voorkeur schriftelijk, aan vertrouwenspersoon meegedeeld.
- Na ontvangst van het rapport en advies wordt dit onderwerp op de eerstvolgende agenda van de vergadering het bestuur geagendeerd.
- Het bestuur neemt eventuele maatregelen en stelt hiervan aangever en aangeklaagde schriftelijk op de hoogte.